Till kvinnan på stormarknaden

Stressad ser jag mig omkring. Det är lördag på stormarknaden. Vi är inte direkt ensamma Sonen och jag…

I varje ögonblick finns Sonen i blickfältet. Vi har gjort detta många år nu och att veckohandla mat ser Sonen fram emot i flera dagar. Samtidigt som jag ser på Sonen försöker jag engagera honom i val av äpplen eller iallafall i att inte gå därifrån medan jag plockar ned dem i en påse.

I ögonvrån ser jag en kvinna titta på oss. Nu är jag ju rätt van och har slutat fundera över vad folk eventuellt tänker (sannolikt alltfrån ”vilket ouppfostrat barn” till ”herregud så hon daltar med den stora pojken, låt honom vara!”) så jag reflekterar inte så mycket.

Kvinnan rör sig i samma område och när hon passerar mig nära lägger hon sin hand på min underarm, kramar den ömt samtidigt som hon ler innerligt och ser mig i ögonen. Inga ord säjs. Sen släpper  hon och går vidare.

Jag kunde inte stanna och kom mig inte för att svara snabbt, vår rörelse genom affären är ett jämnt flöde enligt en förutbestämd rutt. Men kvinnans gest har varit i mina tankar hela dagen. 

Jag fantiserar om vem du är, hur det kommer sig att du förstod. Kanske är du mamma som jag? Kanske har du jobbat med barn som Sonen? Kanske visste du av egen erfarenhet vad en glimt av samförstånd  gör för orken… Oavsett det, TACK! Du gav en gnutta ork till.

Kanske borde vi ha ett hemligt tecken så vi känner igen varandra. För nog vore det lättare att orka om man kunde se att en hel del av dem man möter vet precis vad som pågår? Kanske är det det kvinnan gjorde? Skickade vidare av omtanke och värme hon själv fått? 

När log du insiktsfullt och förstående mot en trött mamma med ett särskilt barn i släptåg senast? Låt oss sprida värmen vidare ❤️


Kommentera

