Tankar om dokumentären Hur kan jag hjälpa mitt barn?

Se tidigare inlägg för att få länken till programmet. Hela timmeslånga reportaget är mycket proffsigt gjort och belyser ur olika synvinklar den npf-klimat vi fortfarande lever i 2015.

Själv fick jag många minnesbilder från början av resan in i Diagnoslandet. Minnen jag förträngt. Jag förstår att psykologen tänkte att det var något fel på vår familj, då förskolan larmade om måendet och beteendet hos två av våra barn. Men det färgade nog hela utredningen. Vi som föräldrar synades verkligen i sömmarna. Även jag ifrågasatte mig som mamma, hela mitt uppfostringssätt etc. När psykologen sedan kom fram till att sonen skulle uppföljas pga hans stora svårigheter, då slog hon även fast att dottern inte kunde ha några problem över huvudtaget. Dottern är högfungerande, vältalig och kan hålla ihop i sådana här möten som räcker mindre än en timme.
Psykologen såg helt bort från det faktum att chansen är faktiskt över 50 % att ett syskon kan ha någon form av funktionshinder om syskonet har det. Dessutom kryllar min släkt av adhd, ast, olika missbruk samt dyslexi.
Jag fick strida i 1,5 år för att även dottern skulle utredas vidare av någon annan än denna psykolog.
Till sist utreddes båda på ett av de bästa HAB som finns i landet. Båda fick diagnosen adhd.

Senare fick båda barnen även diagnosen AS-drag. De uppfyllde alla kriterier, men de på BUP var ovilliga att sätta diagnosen då detta kan skada barnens framtid och yrkesval…

Jag blir illa berörd när det i dokumentet tas upp barn som mår dåligt och inte får hjälp av BUP med det som är kärnan till måendet. När vår dotter mådde som sämst, orkade hon inte gå i skolan , hon fick panikattacker och slog sitt huvud i väggen länge, länge, hon demolerade sitt rum (och var otröstlig efteråt). Det var som förälder jättesvårt att se på. Jag tog upp detta på BUP. De såg mig i ögonen, men jag fick inget svar på vad jag skulle göra för att detta skulle upphöra.

Jag var desperat, mitt barn mådde så dåligt så det fanns fara för hennes liv. Hon talade om att hoppa ut genom fönstret, hon ville dö. Hon var sju år gammal.

Min räddning blev även då ord som Bo Hejlskov Elven skrev om destruktivt beteende: Om vi tar bort ett sådant beteende, så ersätts det med ett annat, lika elller mer destruktivt beteende. Så vi måste hitta sätt att förebygga barnets utbrott, och dåliga mående. Då kommer även beteendet att minska och till slut upphöra.

Så gjorde vi, vi lärde oss avläsa dotterns små signaler, vi gav henne verktyg att kunna förmedla när något blev för tungt eller belastande. Vi skalade bort allt vi kunde i vardagen, som kunde ta energi. Och försökte tillföra energi med vila, roliga saker, tystnad. Samt vi började med ADHD-medicin. Vi fick pröva på flera olika innan vi hittade rätt där.

När jag hör Morell uttala sig i reportaget, att hon inte tror på diagnoser över huvudtaget, så tänker jag såhär: Lika lite som en ateist hör hemma som präst, så hör en psykolog, neurolog, psykiater, psykoterapeut hemma på en BUP-mottagning om de inte tror på diagnoser.

Jag och många andra föräldrar med mig har hittat de sätt som hjälper våra barn mest genom att själv utforska, genom försök och misstag. Varför lyssnar inte experterna på oss, då vi har fått våra barn att må bättre? Ja just det ja, vi var ju enligt många orsaken till problemen. Och kan därför inte sitta på svaren.

 

 

3 thoughts on “Tankar om dokumentären Hur kan jag hjälpa mitt barn?

  1. Gratulerar, ni gjort några mycket viktiga upptäckter. Att behandla autistiska barn som människor och ta hänsyn till deras behov är det bästa sättet att förebygga dåligt mående. Om det någonsin blir undervisningsmaterial av det här har jag ett par förslag på diskussionsfrågor:

    1. Du frågar varför experter inte lyssnar på er föräldrar. Kan du komma på någon annan grupp som kan ha relevanta synpunkter och kunskaper om autism som inte blir lyssnade på?

    2. Varför är det inte en självklart att fokusera på hur det autistiska barnet mår? Varför är det en anmärkningsvärd insikt? Är det möjligt att behandla autistiska barn bra från början så att de inte utvecklar självskadebeteenden?

    Vad tror du om detta?

    • Tack för din kommentar. Jag beklagar, att det tagit så lång tid att svara och godkänna. Det är inte med avsikt, men vi är inte så aktiva här på bloggen som vi borde.
      1. Vi föräldrar lyssnar på barnen, och ifall experterna inte lyssnar på barnen, hoppas vi att de lyssnar på oss så vi kan förmedla barnens tankar och önskemål.
      2. Ja du, det är helgalet att man inte kan fokusera på barnets mående i vården. Man lägger mer kraft på att kanske utreda hemmet, hitta fel där, ha otaliga möten etc. istället för att stärka barnet och få det att må bättre. Jag är övertygad om att ifall personalen skulle ha kunskap om LAB och den kunskap som föräldrar besitter, så skulle det växa upp barn som skulle må så bra man kan må, och uträtta helt fenomenala saker när deras energi frias att fokusera på annat än hindren.

  2. Ping: Yxskaftet som ruttnade bort | anarkoautism

Kommentera

