Vi medicinerar våra barn, så skolan slipper ta mer ansvar

 

Det skrivs så vackert om att barnen med funktionshinder skall erbjudas allt annat stöd, innan man sätter in medicinering. Det står i varje ADHD-medicins bipackssedel, att annat skall finnas innan man väljer mediciner. Tex. så står det bland annat i concertas bipackssedel såhär:

Läkemedlet ges som en del i ett behandlingsprogram, som vanligtvis består av:
•Psykologisk terapi
•Utbildning
•Social terapi

Men det finns inte riktigt någon psykologisk terapi egentligen. Inte heller social terapi. Utbildningarna består ofta av föräldragrupper, där man kan få höra att det visst går att få barn att lyda, med gränsdragning och rutiner. Som alltså INTE funkar för barn med denna problematik. Den enda utbildning som i mitt tycke borde vara obligatorisk, är Bo Elven Hejlskovs föreläsningar om lågaffektivt bemötande. Det är hans böcker som bidragit till att livskvaliteten ökat markant och vi fått en gladare och mer harmonisk familj.

Men allt det andra är bara vackra ord. Verkligheten är bister. För att barnet skall ha en chans att klara sig i skolan, så måste man ge sitt barn medicin. Gör man inte det, så uppfattas barnet som någon som inte passar in alls, och bara ställer till det. Barnet går då till skolan som en paria. Någon som alla tar avstånd från, inte vill befatta sig med. Jag är inte emot medicinen, den har också förändrat våra liv, men jag motsätter mig tvånget.

Sonen har ett intyg på att han behöver personlig assistent för att klara skolan och fritids. Utan att meddela oss föräldrar har nu personliga assistenten i klassen blivit gruppassistent (då inga personliga assistenter enligt rektorn inte längre får finnas) och han har inget extra stöd i fritids.
Samtidigt har vi bytt medicin åt honom till långverkande (upp till tolv timmar), så han skall orka hela dagen och även med läxorna.
Skolan sparar pengar genom att dra in resurser, och vi ger mer och mer medicin till våra barn. Var ligger logiken? Har nästan god lust att skicka sonen till skolan utan medicin och titta hur länge det tar innan de lägger in en resurs till på fritids.

Jag är förbannad på att sonen är utan sin sociala tolk just då han skall leka med sina vänner och lära sig hur sociala koder fungerar. Han tränar på fritids på turtagning, kompromisser, att läsa av personers miner och kroppsspråk. Han behöver få leka, vara glad, vara i ett sammanhang. Och det klarar han inte utan en vuxen ibland.

Så snälla skolan, vi tar redan vårt ansvar, det är dags att ni tar ert.

 

Annonser

One thought on “Vi medicinerar våra barn, så skolan slipper ta mer ansvar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s