Tallriksmodellen i skolan

Du har ett kök med sina köksskåp. Du kan aldrig ha för många skåp. Hyllorna verkar ändå alltid överfulla. När du sätter in dina glas och tallrikar uppskattar du att de får plats. Och då märker du att det är allra bäst, om tallrikarna är likadana. Då kan du stappla dem på varandra, och mycket får plats.
Men dendär annorlunda fina, gamla tallriken som du fått av din mormor. Den är alltid knepig. Lägger du den i en hög med andra så blir stapeln skranglig och hotar att välta. Du får stappla om, och stappla om. Bara för att en tallrik är annorlunda.

Så verkar det vara i skolan också. De uppskattar att alla tallrikar är likadana, och går att stappla i jämna högar. Man får rum med maximalt antal tallrikar på varje hylla dvs klassrum. Och den där annorlunda tallriken. Ja den skyfflas i värsta fall från hylla till hylla. Flera som får fundera var den skall få plats och passa in.

LA-PLATES-Ikat-Basketweave

När skall vi få plats med de värdefulla, annorlunda i skolan? Utan att riskera att de går sönder?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s