Sommarfrossa

Såhär års är jag alltid lite trött. Och kalla stråk av oro kommer över mig.

För som så ofta lyckas vi inte pussla helt och hållet. En vecka mitt i långsemestern är Pappan tvungen att jobba för att hålla ställningarna. Trots att han tar ut sista föräldradagarna, de där man inte kan neka. Jag har egentligen inget problem att förstå att han inte kan vara ledig alla veckorna, hade jag varit i samma bransch hade det nog varit lika svårt. Så en vecka blir sönerna och jag ensamma. Eller jo, Sonen har ju assistent men det är inte detsamma. Det frestar på att vara två och än värre ensam.

Jag är lite rädd för sommaren. För även om jag ser att barnen mår bra av det kravlösa livet-på-landet så är det tufft att vara på vakt 24 timmar om dygnet. De timmar en extern assistent är med ska hen antingen handledas eller så behöver lillebror också få lite uppmärksamhet.

Det är en ljuvlig period om vädret är skapligt. Sonen och jag smiter gärna ned till badet strax innan läggdags för ett kvälldopp. Varma dagar tillbringas i skuggan under stora eken. Och samtidigt, varje skolstart senaste åren har jag varit så slut att jag smällt i väggen eller varit bra nära.

Jag läser och hör om alla som ‘längtar till semestern’, som ‘efterlyser boktips till hängmattan’ och glatt pratar om hur avkopplande det ska bli. Och då känns det lite ensamt och sorgligt. För jag är väldigt kluven till sommaren hur ljuvligt det än kan vara och längtar till september. Framåt september är allt igång igen och invänjningsperioden efter skolstarten är över.
Då andas jag ut.
Då får jag vila igen.
Då, när jag börjat jobba och får lite lugn och ro.

Kommentera

