Tankar i natten

Ligger här bredvid dig och hör dina andetag. Äntligen har du somnat efter tårar och förtvivlan. Men även i sömnen är du orolig.

Tänk att så mycket tankar kan snurra i en liten hjärna, att så många funderingar kan rymmas, att känna tomhet vid så ung ålder, att inte känna att man är bra som man är, att så många tårar kan rymmas inom dig…

Mamma älskar och tröstar, men inte ens jag förstår varför eller hur andra tänker. Hur de kan välja att inte se vilken fin kamrat du skulle vara. Så hur ska jag då kunna förklara så att du förstår.

One thought on “Tankar i natten

  1. Gör ont i hjärtat av igenkännande 😦 det är verkligen jobbigt då man känner att man inte kan göra något. Men jag vet att bara visa att man finns där även då det känns som de inte klarar av det just då gör mycket. Skrev en dikt till min son då han var i en sådan period.
    God natt
    Jag vill bädda ner dig

    i vecken av trygghet

    Platta till orors rynkor som stannat kvar

    efter mardrömmen

    Låta dig ligga tätt intill då

    monstren närmar sig

    Jag vill att du ska somna i ro

    och vakna utvilad

    vid morgonens första ljus

    I nattens ljus

    är allt annorlunda

    Men snart somnar du sött

    Mammas säng

    är stor nog

    för oss båda

    Kram på dig Anne

Kommentera

