Förbjuden sorg…

Hur skulle verkligheten ha sett ut om OM inte varit?

Jag är en mästare i självbedrägeri. Har svart bälte i förnekelse och enögdhet. Men ibland kommer verkligheten ikapp en och den kastas i ansiktet med en icke oansenlig fart och med lukten av en bortglömd tvätt sedan veckan innan.

Om mitt barn varit som ditt barn..

Då hade hen cyklat iväg ensam, köpt sina egna kläder, gått på disco och varit uppe okristligt sent på kvällarna och jag suttit uppe arg som ett bi och väntat. Eller skulle hen ha spelat hockey, jag bakat ännu mer långpannekakor utan laktos och sett ännu mer hockeymatcher än jag gör idag.

Idag sitter jag på golvet utanför den lilla toaletten, med plasthandskar på händerna och en glad pojke som just fått sitt lavemang. Vi leker kasta grejor i papperskorgen. Han plockar allt han hittar, inklusive toalettpappersrullarna från toaskåpet, ned i papperskorgen. Mamma hejar ivrigt på för det är bra träning. Fötterna sparkar frenetiskt mot golvet och det rinner en liten rännil dregel ned för hans mage.

Åtta dagar innan han föddes satt jag med ett alldeles nyfött barn i min famn. En väninna hade just gett liv till en alldeles märkvärdigt varm och plirig liten unge, en unge som låg mot min stora, tjocka och utspända mage. Åtta dagar efteråt föll min värld som den såg ut sönder och blev aldrig någonsin densamma.

Jag ser hockey, jag ser roliga statusuppdateringar på FB, jag ser och jag tänker och jag känner. Förbjuden sorg. Som finns men inte borde finnas för trots allt är han allt det jag ville ha och utan honom vill jag inte vara. Han som blev hela mitt liv, min luft att andas, min hud. Han som bor inuti mitt hjärta, nära mitt bröst för honom kan jag aldrig någonsin lämna.

One thought on “Förbjuden sorg…

  1. Sörj för all del och skäms inte! Ta hjälp om du behöver. Låt det ta sin tid och stressa inte. Inse samtidigt att din sorg inte har så mycket alls med ditt barn utan har mer med dina drömmar och förväntningar att göra. Styrkekram!

Kommentera

