Vad gör ni åt all förspilld kraft?

Det drar ihop sig till valrörelse så jag vill återpublicera ett gammalt inlägg från i somras under Almedalsveckan. Runt omkring mig ser jag starka kunniga utmattade människor vars kraft går åt till att värna barnens rättigheter. Vem tar hand om oss?

3 juli 2013:
”Jag lyssnar en del på radio, just nu är det ju hett i Almedalen. Häromdagen ytterligare det här om att ge rätt till heltid, att folk inte ska behöva jobba deltid längre. Det är förstås lovvärt och det finns mycket man kan diskutera kring arbetsrätten.

Men.

När jag tittar mig omkring mig här i Annorlundalandet ser jag massor av föräldrar, framförallt mammor, som inte kan arbeta alls och om de kan, i alla fall definitivt inte heltid. Ibland finns orsaker att hitta i egna svårigheter men lika ofta i att det är knepigt att kombinera krävande barn (läs: barn med t.ex. AST eller ADHD) med att jobba full tid. Många försöker i det längsta och smackar sen in i väggen rejält. För vem exakt är det en bra ide? Andra blir osynliga i statistiken och finns inte listade som arbetslösa eller med i socialförsäkringssystemen trots att de vore kapabla att ha ett arbete om än inte på heltid. Försörjningen består i vårdbidrag samt förhoppningsvis en partner som arbetar heltid. En del gör sina personliga kunskaper till ett levebröd som författare, föreläsare eller liknande.

Jag tycker detta är förspilld kraft. Det saknas arbetsmarknad för oss andra. Den där det är möjligt att kombinera ett annorlunda familjeliv med alla sorters yrken, även kvalificerade sådana (utanför dem som har med funktionshindren att göra). Där inte normen är 40 timmar (eller mer) eller inte alls. Det vore ett nytt grepp i arbetsmarknadspolitiken för mig. Undrar om något parti vågar nappa?”

Kommentera

