Lathund för pedagoger…

Annorlundalandet har glädjen att publicera Cilla Lundströms Lathund för pedagoger…som har hoppiga, ofokuserade, pratiga, tysta, utåtagerande eller inåtvända elever (nedan).
 
1. Inta (eller pröva) positionen: Du ansvarar för att undervisa eleven som den är. Detta oavsett orsaker till att eleven är som den är. Den som tar ansvar kan också påverka, medan den som pekar på ansvar hos någon annan inte kommer att kunna påverka positivt alls….
 
2. Ta bort fysiska hinder till inlärning, börja med de billigaste. Ex: Sätt på stols- och bänktussar så att det inte skrapar eller smäller i bänkarna. Sätt de ofokuserade och de som inte verkar lyssna längst fram i klassrummet, nära dig. Häng halvtransparenta tyger för fönstren för att kunna skärma solljus och för att skärma bort utomhusrörelser. Ha bara ett ställe på väggen bakom eleverna för upphängda alster, i övrigt ha väggar rena. Lös de elevers fokuseringsproblem som startar klockan 10.15 med att ge dem den fullkornsmacka de inte fick i sig under frukosten.
 
3. Lär känna de elever du har svårast för att undervisa. Utforska deras intressen och vari deras starkaste självkänsla ligger, bygg dialogen med dem från detta.
 
4. Lägg traditionell och gammeldags beteendefostran åt sidan. Räkna dina negativa tillsägelser under en dag och minska dem med 95 procent. Ersätt under en period med bekräftelse, avledning samt konstruktiv handledning om vad eleven kan göra istället. Betrakta vad som händer med elevens tillit och lyssnande på dig.
 
5. Ge eleven minst en signal om dagen som visar att/när du tycker om den, och minst en om dagen att du har tillit till elevens lärande. Bekräfta i övrigt eleven så ofta du kan. Betrakta vad som händer med kontakten och elevens vilja till inlärning.
 
6. Tänk lektionen i kortare enheter, med tydliga ”kapitelavgränsningar”. Visa denna disposition för alla, med blicken riktad mot de med kortast fokuseringsförmåga längst fram. Bestäm få ”kapitel” som de ofokuserade ska klara i början. Prisa dem när de fullgjort och låt dem jobba fritt i bänken. När de misslyckas meddelar du att du utformar nästa uppdrag bättre, eftersom du vet att de är bra på att lära sig.
 
7. Tänk i bild. Instruktioner till små barn ritas upp med streckgubbar och entydiga symboler på tavlan medan du pratar. Till större barn skriver du text på tavlan.
 
8. Inta elevernas bästa som ditt perspektiv – inte skolbudgetens eller något annat. Acceptera inte att det går dåligt för en elev eller att en elev vantrivs. Meddela rektorn skriftligt vad som krävs för att det ska funka för dina elever att nå målen och för att kunna ha en god social roll med goda vänner i skolan.
Cilla Lundström, september 2013
 
Många lärare har ännu inte upptäckt vilken glädjekälla det kan vara att ha en autist/aspergare eller ADHD-are i klassen, skriver Cilla också.
 
Vi instämmer i allt och hoppas att Cillas kloka ord ska vara en hjälp på vägen. Tack Cilla!
 
 
Annonser

4 thoughts on “Lathund för pedagoger…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s