Fem före hemmasittare som nioåring

Jag har velat förhindra det. Jag har varit rädd för att min smarta, intelligenta, kloka tjej kommer att slå bakut, och vägra gå till skolan. För har man as, då måste man ha bra och giltiga skäl för att gå till skolan. Det räcker inte med att alla måste gå. Det svarar inte på frågan varför.

Hon vill också veta varför man skall ha modersmål, religion eller matematik.

Läxorna har för oss varit en riktig pina. Hon får dem inte gjorda om jag inte sitter bredvid, trots att hon kan göra uppgifterna. Men jag sitter bredvid, hjälper henne att få fram boken, kollar läxhäftet med henne, fixar fram en penna man kan skriva med. Jag kan se hennes dagsform dels på hur hon håller pennan, dels hur många skrik som utstötts redan då innan vi satt igång med läxan.

Varje gång hon skall upp och iväg på morgonen,  får det göras med stor precision för att det skall klaffa. Hon skall ha just exakt rätt tid på sig för att inte bli stressed, men orkar ändå inte upp om hon är trött. Varje morgon när jag har lyckats få iväg alla barnen gör jag nästan volter på gräsmattan och jublar.

Vi är nu några veckor in i höstterminen efter en avslappnande sommar. Och nu har vi redan haft många ogjorda läxor, en timmes försening och varje morgon stora sjöslag.

Hon har en underbar lärare som skall få handledning av Asperger- och ADHD-kunniga lärare. Vi föräldrar skall få handledning för att minska på konflikterna hemma. Men ändå balanserar vi på stupens kant.

Vi har alltså stödet, och en tjej som har lätt för att lära sig saker och är duktig i skolan. Ändå är hon inte långt ifrån att bli hemmasittare. Jag hoppas verkligen handledningen kan vända på detta.

 

 

 

Kommentera

