Ett barn har rätt att veta allt om sig själv?

Ett barn som har diagnoser, har rätt att få veta det. Experterna i vår omgivning uppmuntrar oss att berätta för våra barn om sina NPF.

IMG_4448

Det har inte gått så bra kan jag säga. Äldsta var ju 12 år vid diagnosticeringen. Hen vägrar att ta till sig något av det som sades på återgivningen. Dyslexin kan hen möjligen kanske med nöd och näppe godkänna, då en skolkompis har det. Men ADHD:n, nej aldrig i livet. Försöker vi föra detta på tal, så går hen iväg.

IMG_4450

Yngsta barnet lever ännu rätt mycket i sin bubbla, så NPF, förkortningar och förklaringar faller bort. Hen vet att hen blir mindre studsig med medicinen, så hen tar den lätt och slätt. IMG_4460

Mellanbarnet var först helt okej med ADHD-diagnosen. Hen berättade för sin klass om sina svårigheter helt själv och stod för den person hen är. Nu har hen utretts mer, och fått även asperger och dyslexidiagnosen. Men nu möter vi plötsligt på en vägg. Hen har börjat känna sig annorlunda än kompisarna och tydligen fått några gliringar om medicinerna etc.IMG_4519

Så när vi försöker berätta för hen om Asperger som experterna tycker vi skall göra, så är det tvärstopp. Hen blir rabiat, och hatar sin ADHD. Så hen har inte ännu fått veta om de andra diagnoserna.

IMG_4528

Jag har fått tips om boken ”Abbe, 8 år och 43 dagar”. Skall beställa den och läsa den för barnet. Och via boken hoppas jag komma till pudelns kärna. Men så smart som mellanbarnet är, kommer min hemliga agenda troligtvis att avslöjas innan vi har läst ut första sidan.

IMG_4541

Bilderna i detta inlägg har mellanbarnet tagit. Hen har en fashination för detaljer och strukturer. Hen ser inte skogen för träden så att säga. Men dessa bilder talar till mig på så många sätt.

.

IMG_4551

Har ni några råd till oss, vad man kan göra för att lyfta fram barns styrkor och berätta om funktionshinder på ett bra sätt?

Annonser

2 thoughts on “Ett barn har rätt att veta allt om sig själv?

  1. Min dotter var 8 år när hon fick sin diagnos. Hon var så medveten själv om sina svårigheter eftersom skolan inte fungerade särskilt väl för henne. Vi pratade mycket om att hon är extra smart och så otroligt duktig på att komma ihåg fakta som ett par positiva saker som kunde bero på autismen. Detta hade vi gjort under de ca nio månader som gick mellan remiss och färdig utredning.

    När diagnosen sedan väl kom och vi försökte prata om det var det tvärstopp. Hon ville absolut inte höra! Då lät vi det bara vara ett tag men fortsatte droppa lite kommentarer om positiva saker med autism. Efter några månader beställde jag boken ”Vad är det?” av Catherine Flaherty (tror jag att hon heter, kolla i AAF:s webshop) som är en arbetsbok för barn och ungdomar där de får lära sig lite fakta om olika styrkor och svårigheter med autism och Asperger och sedan göra egna självskattningar. Den tyckte hon var rolig att jobba med faktiskt även om hon aldrig pratade om det själv. Nu efter 1½ år pratar hon ofta om det och har inga problem med att andra får veta att hon har en annorlunda hjärna (som hon själv säger). Jag tror att den stora skillnaden blev när hon fick börja i en autismklass. Då var hon inte längre själv utan alla i klassen har det, alla behöver extra hjälp och hon har för första gången kompisar som hon tycker att det är lätt att leka med.

    Min poäng är kanske att även när de håller för öronen och blir arga så sipprar informationen och acceptansen ner så småningom. Jag tror att det räcker med fem minuters info och sedan bara haka på när tillfälle ges, typ när det är något reportage på TV eller så. Frågorna och funderingarna kan nog komma så småningom allt eftersom. T.ex. kan ju UR:s serie Liv med autism eventuellt vara en bra öppning i höst tänker jag. Om barnen är med och tittar (och om barnen liknar dem själva i funktionsnivå och styrkor/svårigheter) kan kanske frågorna komma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s