Gott folk, vi har fått en rymmare på halsen!

Nu är då dagen här, den dagen jag har befarat. Sonen har blivit en rymmare.

När han var liten var han ju överförsiktig. På grund av perceptionsstörningar undvek han att gå i trappor, gunga samt gå barfota. Ville man avleda honom kunde man strö ut älsklingsleksaker framför dörren. Då kom han aldrig fram, utan fastnade vid leksakerna.

Men nu, nu har 6årstrotsen äntligen kickat in. Två år för sent nästan, men det är ju helt i sin ordning. Han är ju försenad i sin utveckling, och är ännu inte i kapp sina jämnåriga. Denna trotsstadie är ju första försöket för ett barn att lösgöra sig från föräldrarna, att se sig själv som separat individ.

Och lägger man till det faktum att han cyklar, så är han ju betydligt mer mobil vid behov. Vintern stoppade ju framfarten, men nu är våren här.

Läste följande artikel : http://abcnews.go.com/Health/half-autistic-kids-run-tragedy/story?id=19084591#.UYNx1cq6r4w

Jag kan förstå att det händer, det tar bara en sekund. Du skall bara sätta maten i ugnen, gå på toaletten, och så är barnet borta.

Jag vet att sonen måste vaktas 24/7. Ändå har han rymt två gånger den senaste veckan. Han kom själv tillbaka efter en stund. Båda gångerna hade han blivit arg för att han inte fick som han ville, och stack därför. Båda gångerna klappade mitt hjärta nästan ut ur bröstkorgen innan jag fick honom i min famn igen.

Så nu intensifieras vaktandet igen. Jag är tvungen att skaffa en hasp till fönstren, för han hoppar även ut där. Inte ha ytterdörren öppen när det är varmt. Avbryta alla aktiviteter vid behov, även fast det innebär att avbryta middagen, förstora min urinblåsa, eller att flickans läxa blir ogjord. Han skall inte rymma igen.

One thought on “Gott folk, vi har fått en rymmare på halsen!

  1. Det är läskigt med rymningar. Särskilt med barn som har svårt för riskbedömning, är impulsiva, kanske har svårt med såväl lokalsinne som uppmärksamhet och som kanske inte heller ber om hjälp.

    P.S. Mamma hade koppel på mig i trädgården när jag var liten. Tror inte det anses politiskt korrekt längre. 🙂 🙂

Kommentera

