Känner mig kriminell

Vi har fått ledsagarkort för våra barn. Det betyder att vi vuxna kommer in gratis på olika evenemang, och bara betalar för barnen.

I söndags använde vi korten för första gången. Jag var orolig för att de inte skulle vara införstådda med korten, men det var de i kassan. Sedan var jag orolig för att barnen skulle bete sig så bra, så de skulle undra varför vi hade korten. Samtidigt skämdes jag för tanken, för jag ville ju att det skulle gå bra för barnen där. Sonen yrade runt bland hyllorna i aulan, men annars gick det jättebra.

Jag känner mig kriminell, trots att vi har fått dessa ledsagarkort utan att be om dem. Jag kan ju betala för biljetterna, så det känns ju lite som fusk. Men detta är ju en tjänst som de olika företagen erbjuder, lite som två för ens pris. Samhället betalar inte för detta.

Men trots allt så var det alltså inte med glädje jag använde mig av förmånen.

One thought on “Känner mig kriminell

  1. Känner faktiskt precis tvärtom, att det är skönt att det finns tillfällen då det finns fördelar av funktionshindret… Och det behövs ju, för oss är korten och framförallt förtur på attraktioner en förutsättning för att det ska gå alls.
    Och ibland känner jag blickarna från ”de andra”…

Kommentera

