Ni kan inte hantera sanningen

En av mina facebookvänner skrev på sin vägg, hur hon var less på dem som lägger upp en glättig sida på sociala medier, men sedan gnäller när man träffar dem. Att man skall vara naturlig och inte ha fasader.
Jag förstår henne till en viss del. Hon upplever att det är att ljuga, om man bara lyfter fram det som är toppen.

Jag är en positiv människa som vill skriva om positiva ting i våra liv. Att mitt liv även består av annat, har jag kanske tangerat i några inlägg. Men när jag är som mest ledsen, besviken, trött och frustrerad, låter jag nog inte det gå ut över mina vänner och bekanta.
Valet är medvetet. Jag vill inte hänga ut våra barn. Jag tror inte att mina vänner (annat än de med liknande livssituation) skulle orka med de inläggen.
Eller vad säger ni om ett axplock av de inlägg under en veckas tid, som jag INTE skrev?

Torsdag ”Tog 4 timmar att få dottern att börja göra läxan. Enda sättet var att spela upp samma sång från Madagaskar 2 om och om igen, och däremellan räknade hon så pennan glödde. Själva läxan tog 10 minuter och hon hade alla mattetal rätt.”

Söndag ”Dottern får utbrott på hemvägen. Hon gör sin bror illa och bara sprutar eld och lava”

Måndag ”Fan, fan, fan. Taxin står utanför dörren, sonen skall på sin terapi till klockan åtta, och jag har glömt det. Sonen sitter fortfarande i sin pyjamas (och det brukar ta 1,5 timme att göra honom klar på morgonen). Fan, fan, fan.”

Tisdag ”Sonen steg upp klockan fyra. Han tyckte det var morgon, går inte att ändra på (han är 7 år). Jag försökte hålla koll, men måste ha slumrat till. Slutresultat: Kylskåpets halva innehåll har använts, samt en flaska lim och flera petflaskor har skurits itu med vass kniv han lyckats få tag på. Jag förbannar den dagen de började visa Art Attack på Disney Channel. Det tar en timme att städa upp, innan jag kan dricka mitt morgonkaffe. Då är klockan halv sex. ”

Tisdag ”Blir uppringd av dotterns skolkamrats förälder. En lek i skolan har spårat ur, och dottern har bidragit till att den andras kläder blivit smutsiga. När dottern konfronteras med detta, blir hon väldigt upprörd. Hon vill dö, och vill att jag skall döda henne. Får vakta henne resten av kvällen, då hon försöker få tag på knivar eller hoppa ut genom fönstret i sitt rum. Dottern är 8 år”

Onsdag ”Efter 30 minuter i bilen med barnen börjar mannen och jag ifrågasätta hur smart det är att ta barnen på semesterresa och sitta med dem instängda i ett flygplan i många timmar. De är totalt döva för allt vi säger, de är i sin egen bubbla. ”

Nu var det ju en sk. lätt vecka, som inte innehöll möten med lärare, läkare, myndigheter eller större utbrott från barnen. Men såhär ser det ut, vecka efter vecka.

Så ni som klagar på vad andra skriver om, jag betvivlar att ni orkar hantera sanningen.

3 thoughts on “Ni kan inte hantera sanningen

  1. Tack! känner så väl igen mig, jag väljer också att inte skriva (vill inte heller hänga ut mina pojkar) och ibland känns det nästan overkligt det man upplever, sorgen när ens barn far illa i skolan, oron, kaoset och känslan av otillräcklighet, eller att man inte bryr sig tillräckligt för att man inte följer alla dieter eller ger alla tillskott som är så bra, och om man bara gjorde det eller inte gav dem leksaker gjorda av plast som de har blivit förgiftade av etc etc det räcker verkligen inte bara med kärlek även om man har massor av den varan 😦
    Tack igen för ditt inlägg, jag behövde verkligen läsa just det, just idag.

  2. Skönt att mitt inlägg kunde vara till nytta, Mamma till två. Men vi skall som mammor till NPF-barn våga lita på oss själva. Och leva vårt liv just som vi lever, på barnens villkor.

  3. Så klockrent!!! Här är ytterligare en mamma som inte hänger ut sin familj och vår vardag på FB.
    Hur skulle de kunna förstå som inte har barn med NPF-diagnoser? De fattar inte! Blir också otroligt trött på folk som har en massa åsikter om ngt de inte ens har ett hum om.
    Bra skrivet!!!!

Kommentera

