Livspussel

Ibland undrar jag över detta med livspussel. Och hur det vore i en vanlig familj, en där barnen blir mer och mer självständiga, har egna kompisar och familjen umgås med massa andra familjer. Hur skulle det vara då? Vem vore jag?

Jag fattar ju att alla liv har sina komplikationer, och att det verkligen är svårt att förstå en annans situation. Det är inte lätt för mig att förstå heller.
Ibland önskar jag det fanns ett sätt att signalera att det inte är riktigt vanligt hemma hos oss utan att det blev så stor grej. Och att det inte nödvändigtvis är ett dåligt liv.

Jag står vid fotbollsplanen och lyssnar på en del av föräldrarna som diskuterar sina barn och sina bekymmer med dem medan vi kollar på barnen som tränar. Då känner jag att det iallafall givit mig en del, att jag onekligen fått förändrade värderingar… Att det är näst intill humor att lyssna på hur de våndas över om se ska kunna få sitt barn intresserat av golf eller upprätthålla disciplinen kring att faktiskt äta precis vad som serveras. Hur mycket barnen låter som något som ska genomlidas… Undrar om det är en pose eller om de inte ser sina barn?

Jag brukar reta mig på alla som pratar om funktionshinder som en gåva. Eller att jag skulle vara extra lämplig och därför fått ett barn med funktionshinder… Det är ett sånt avståndstagande, ett gudskelov-att-det-är-du-och-inte-jag.

Jag hymlar inte med att autismen har inneburit mycket negativt i mitt liv. Men hur det än är har vissa saker som är bra kommit på köpet. En av dem är att strunta i vad andra tycker. En annan att en del tidigare viktiga saker blivit oväsentliga.

Jag kommer aldrig inbilla mig att mina barns eventuella framgångar eller goda uppförande beror på mitt fantastiska genomtänkta kravmärkta föräldraskap… Vi är en familj som letar oss fram tillsammans. När det går bra för oss alla beror det på att vi fått förutsättningar att lyckas. De andra gångerna får vi backa och göra om, göra rätt.

One thought on “Livspussel

Kommentera

