Förändrat ersättningssystem för elever i Stockholms stad?

Minns ni Öppet brev till Lotta Edholm och övriga i Stockholms stads skolnämnd?

Imorgon är det den 18 april och då fattas beslut om ett nytt fördelningssystem.
Här kan man läsa beslutsunderlaget… Punkt 32.

Min tolkning är att:
– ersättningen kommer koncentreras till dem med större svårigheter, de övriga ska få stöd inom normal skolpeng
– specialskolorna får lägre belopp per barn än enskilda integrerade elever

Eftersom jag inte kan utläsa hur förändringen blir utan enbart det nya hoppas jag att någon av er som läser kanske är mer insatt och vet hur effekten blir. Berätta gärna det i så fall!!

Här hittar du kontaktuppgifter till alla ledamöter

Någon frågade varför jag bryr mig eftersom mitt barn, som går i särskolan, inte omfattas av beslutet?

Svaret är enkelt och två delar;
– jag tycker alla har rätt till en bra skolgång. Jag ser med egna ögon hur förfärligt det skulle var för ett barn med npf att integreras i mitt andra ”normala” barns skola.
mitt barn berörs visst om än indirekt eftersom skolan hen går på även tar emot grundskoleelever. Med minskade anslag för dem kommer det övergripande stödet på skolan minskas vilket är till men för hen med.

3 thoughts on “Förändrat ersättningssystem för elever i Stockholms stad?

  1. Det är synd att Stockholm stad inte kan föregå med gott exempel utan istället sänka sig till andra kommuners nivå som är alldeles alldeles för låg.
    Åtminstone där jag bor är det bara de med riktigt svåra funktionshinder/nedsättning som får resurspeng. Resurspengen i sig är dessutom så låg att den egentligen inte täcker någonting.
    Jag hoppas de tar sitt förnuft tillfånga! Hoppet är väl det sista som lämnar en…

Kommentera

