Bitterljuvt

Idag skiner solen, både utomhus och inombords. Jag är glad o nykär.

Men ändå dyker det ibland upp lite moln på himlen som skymmer. Tankarna förs tillbaka i tiden…ja, jag vet man skall njuta av dagen och se framåt… Men ibland undrar jag hur livet hade blivit om tidigare äktenskapet hade haft den styrkan att hålla ut alla livets stormar, all kamp med vårt NPF-barn och strider med myndigheterna och övrig vardag med vårt andra barn. Tänk om man hade kunnat vara två som hade dragit åt samma håll…men så blev det aldrig… En dag stod jag där själv med hela tyngden.

Alla strider har gjort mig tungsint, ibland även lite bitter…. Jag har blivit en hård person…uppfattas nog som en sträng person ibland och lite för rak….fast jag inte vill vara det. Jag ville ändra på detta….

Tänker på alla andra ensamstående föräldrar som kämpar på därute och nästan stupar för de är slutkörda och inte får den hjälpen de har rätt till…. Kämpa på! Det kommer en ljusning även för er.

Leder en grupp föräldrar ett antal gånger per år, där vi diskuterar våra upplevelser och ger varandra vårt stöd. Det är oftast bara mammor som kommer. Det finns en ensamstående pappa (änkeman) som är med, men för övrigt är det ytterst sällan det syns några pappor. Har det starka släktet blivit svagt? Jag undrar mycket över varför det är så…saknar svar.

Jag är inte bitter över att livet har blivit som det har blivit, ledsen ibland, ja….det hade kunnat vara lättare om man fick vara två om det. Jag har dock lärt mig oändligt mycket och blivit stark i det hela (fast det inte alltid känns så)…. Och nu har jag fått chansen att åter uppleva vuxenkärlek…nästan svårt att tro på det. Det gör det lite lättare att möta alla motgångar. Vi behöver alla ha nån som hjälper oss att överleva, dela bördan.

Livet är bitterljuvt!

2 thoughts on “Bitterljuvt

  1. Även tvåsamhet kan vara väldigt ensamt ibland. När man inte tycker lika om uppfostran eller när man alltid måste vara en vuxen med barnet med funktionshinder och den andre föräldern alltid jobbar för att slippa allt jobbigt hemma.

  2. Visst är det härligt att få uppleva vuxenkärlek det gör att man orkar lite mer lite till. Det gäller att se framåt, grattis till kärleken 🙂

Kommentera

