Slagen

Jag är en slagen kvinna.
Plötsligt utan förvarning kommer knytnävsslaget, sparken…
Ibland enstaka, ibland en serie slag och sparkar ackompanjerade av ordlösa eller rabblande skrik.
Ibland kan jag ana det i hans blick. Att smockan hänger i luften. Andra gånger har jag ingen aning om vad som hände.

När han slår säjer jag så lugnt jag kan och med så mild stämma det bara är möjligt:
”det är inte ditt fel, jag förstår att jag gjorde något som var tokigt. Det är ingen fara…”.
Och jag försöker gå undan så att nästa slag ska missa. Och hoppas det snart går över…

Mitt ena barn får ibland ett slag eller två. Då skyndar jag mej att skydda hen med min kropp och ropar ”spring och göm dej”. Hen skyndar sig och vänjer sig vid att fly för att skydda sej. Vänjer sig vid våld.

När det lugnat sig kryper han-som-slår nära och visar stor kärlek och jag älskar honom högt …

Om det var min man som slog skulle alla som visste skrika LÄMNA HONOM NU!
Och ge mig numret till kvinnojouren…

Men han-som-slår har inte fyllt tio än…
Och min man är också ett offer, en som blir slagen.
Var är jouren och hjälpen nu?

Nu är han-som-slår istället vårt föräldraansvar och vi får tips om att ”kanske mer bildstöd kan hjälpa?”

2 thoughts on “Slagen

  1. Jag vet vad du går igenom. Jag gör det själv och ingen kan förstå som inte sitter där själv. Det kommer kommentarer om hur man ska hantera det som alla utmynnar i mer bildstöd och mer kommunikation. Men när han blir fullständigt galen direkt han stiger upp på morgonen? Vad har man gjort för fel då då? När han sitter stilla och ser teve och bara kastar sig baklänges och flyger på assistenten? Vilka bilder har vi missat då?
    Den oprovocerade aggressiviteten verkar ingen förstå sig på utan negligerar och sopar under mattan och man känner sig så dålig som förälder som inte kan hjälpa sitt barn som uppenbarligen inte kan hantera sina känsloutbrott.

Kommentera

