Mascara för själen

I helgen åkte jag o min dotter iväg på en kortare resa. Det var tänkt att vi skulle få lite miljöombyte samt att min dotters granne får en lugn helg och slipper banka i väggen för att det ofta blir lite högljutt hos henne.
Jag har alltid, även när hon var liten gjort saker som inte ingick i vardagsrutinerna. Hur går det med ett NPF-barn? Jo, det gick oftast bra sålänge jag höll henne informerad i förväg om vad som skulle hända. Hon kände sig trygg med mig och då gick det bra med nya intryck när mamma fanns i närheten.
Idag, när hon är äldre är det lite svårare har jag märkt. Framförallt nu när hon inte känner sig trygg i sin övriga miljö. Detta påverkar även vår relation och gör att jag behöver vara mer lyhörd för hennes signaler.
I helgen hade vi det mysigt till större delen av tiden. Dock mot slutet av vår resa blev det för mycket för både henne och mig. Hon blev irriterad och otålig, jag sa nåt fel (enl hennes uppfattning) och det small till. Jag blev dränkt i apelsinjuice och fick rivsår och blåmärken. Jag var trött och blev arg och sa fel saker. Det ska man inte bli med henne, då blir det bara värre. ”Varför skulle jag åka iväg med henne själv?” ställde jag mig frågan. Kände mig ensam och ledsen. En trevlig resa slutade med buller o bång. Dottern var ledsen ”du e dumm mamma!”… Här satt vi båda två, ledsna…och varför?

Det blir bara fler sår man kan räkna till i sitt liv. Yttre sår kan man täcka över med mascara…men själen då? Finns det nåt som läker alla själsliga sår?

Min dotter har fått uppleva en massa hemska saker de senaste åren…inte konstigt att hon inte kan lita på någon…det är nog så svårt för en person utan NPF. Jag undrar ibland hur mycket hon tänker på det som hon har upplevt tidigare. Visst, hon lever i nuet, men eftersom hon reagerar utåtagerande i vissa situationer undrar jag om hur mycket detta hänger ihop med tidigare upplevda händelser. Jag lär aldrig få veta det… Men jag skulle gärna vilja kunna ”måla över” hennes inre sår om jag kunde göra det.

Kommentera

