Ensam tvåsamhet

Att bli förälskad i en vacker man. Att vara ung och galen och känna att hela världen kan skita på sig bara jag får vara med min älskade man. Att vara Du och Jag mot världen. Att gifta sig, få barn, köpa lägenhet,  jobba heltid, vara föräldraledig. Bli deprimerad. Starta företag. Jobba 200% . försöka blunda för att barnet inte verkar vara som andra barn. Hålla sig i livlinor som inte finns.  Få autismdiagnos på barnet. Bli gravid, få ett barn till. Studera heltid. Jobba heltid. LSS, assistent, specialskola? Eller vanlig skola? Trotsigt småsyskon (har hen också diagnos? Håller jag mig i livlinor som inte finns?) Att stanna karusellen, byta jobb, jobba mindre, studera mindre, se hur bra det är för barnet. Och plötsligt inse att den där vackra mannen som man blev försälskad i. Han är en fantastisk pappa. Men det är den enda relationen ni har. Ni har inte sovit i samma säng på månader (år?). Ni börjar boka barnvakt, gå ut på date. Men orden finns inte där längre. Plötsligt har ni inte längre något att prata om. Ensamheten lägger sig som en dimma. Alla ni pratar med säger ”men skilj er” barnen blir inte lyckligare av att ni är tillsammans” och det enda som snurrar i huvudet är, hur ska jag klara en hel vecka ensam med barnen. Hur ska barnet klara att bara få ha mamma och pappa varannan vecka. En skilsmässa är aldrig enkel, men har man ett barn som man kan prata med, som  bryter ihop för att favoritskorna (läs, de enda han velat ha i flera månader) har blivit för små, och ni måste åka runt till alla skobutiker för att hitta ett par likadana i en större storlek. Då är det ännu svårare.  Kanske har jag stått ut för länge. Kanske ska jag stanna ett tag till i denna ensamma tvåsamhet. Kan ingen ge mig facit?

One thought on “Ensam tvåsamhet

Kommentera

