Det är jag som är M….

Jag är en helt vanlig mamma som levt och lever ett ovanligt liv i ett land som är annorlunda. Ett annorlunda liv men ändå ganska likt det liv som andra lever.

Mitt barn har funktionsnedsättningar som gör att livet blir svårt ibland. Hen är beroende av att omgivningen förstår och anpassar till vad som fungerar bäst. Att ha ett funktionshinder som inte syns utanpå är inte lätt…. Jag använder både ordet funktionsnedsättning och ordet funktionshinder för att båda orden stämmer på mitt barns situation. Ibland är hens svårigheter ett stort hinder och ibland är svårigheterna en nedsättning som med hjälp av stöd minskar.

Det som alltid varit väldigt speciellt är att omgivningen inte förstått men ofta varit väldigt säkra på att de förstått.

Allt jag har önskat mig igenom åren är att någon skulle lyssnat på vad jag faktiskt sa och bemött det med respekt. Jag begär inte att någon fullt ut ska förstå hur det är att leva i ett annorlunda land men jag önskar att någon velat veta hur det är. Att de insett att det finns ett land där det är annorlunda att bo. Att de insett att mitt barn är som alla andra barn fast ändå olik. Mitt barn ville liksom alla andra barn ha vänner, lära sig saker i skolan, ta studenten m m Men för att klara av allt detta behövde hen stöd av omgivningen, förståelse av kamrater, lärare och andra. Tyvärr har rätt stöd varit en bristvara genom åren…

I den här bloggen ska jag berätta för er läsare om vår resa från början tills idag. Kanske kan vår historia hjälpa någon att få kraft att kämpa vidare….

Människor med andra handikapp får ofta kämpa för att andra skall förstå att de är normala, och som alla andra, inuti trots att de ser annorlunda ut utanpå. För oss med autism är det tvärtom. Vi får i stället kämpa för att andra skall förstå att vi är väsentligt annorlunda på insidan.” – Gunilla Gerland

Kommentera

