M som i mamma…

M som i mamma…
Jag önskar att jag hade fått vara en helt vanlig mamma till mitt barn.
En mamma med kärlek, kramar, tid ,ork och ett oändligt tålamod.
Jag har dock varit tvungen att vara så mycket mer än bara mamma.

M som i maktlös…
Väldigt många gånger har jag känt mig maktlös utan möjlighet att påverka vår situation. Vi har varit hänvisade till andras välvilja och kompetens. Många gånger har vi inte blivit lyssnade på när vi sökt hjälp. Många gånger har vi lönlöst försökt få skola, LSS och andra att se vad vi sliter och försökt få dem att förstå att vi behöver deras hjälp och förståelse.

M som i makalös…
Helt makalöst har vi tagit oss igenom tunga stunder och perioder. Mycket tack vara vår starka kärlek till varandra.
Vi har endast haft oss själva att förlita oss på och därför utvecklat enormt starka band. En känsla av ”We are in this together” har gjort att vi kämpat på tillsammans.
Jag har tänkt många gånger att Gud skulle aldrig ha låtit mig få ett barn som jag inte skulle klara av att ta hand om.
Jag är inte religiös annars men den tanken har tröstat mig och fått mig att kämpa vidare.

M som i mänsklig…
Jag har gråtit, skrikigt, skällt och varit en gräslig mamma många gånger. Många gånger har jag känt mig värdelös och undrat hur jag ska orka.
Men kärleken från mitt barn har fyllt mitt hjärta och gett mig kraft att orka vidare.
Likt den där leksaken som är en figur som är rund i botten som vickar omkull när den blir tillknuffad har jag alltid rest mig igen när jag varit nere för räkning.
Jag tror att jag haft stor nytta av att bryta ihop ibland och gå vidare.

M som i magisk
På något sätt har jag mitt i allt det jobbiga lyckats med att vara en bra mamma. Jag har många gånger tvivlat på mig själv som mamma. Detta beroende på utomstående som haft åsikter om hur jag borde göra. På något magiskt sätt har jag lyckats bevara tron på mig själv som mamma. Det beror till allra största delen på mitt barn som ofta sagt till mig att jag är en bra mamma.
Utan kärleken från mitt barn hade jag tappat tron på mig själv som mamma.
Det är få personer som vi stött på genom åren som tyckt att jag varit en bra mamma till mitt barn. Ofta har de tyckt att jag borde göra si eller så.
De flesta har tyckt en massa om saker som de inte haft någon kunskap om.
Mer om det i kommande inlägg.

M som i mamma….tänk om jag fått bara vara mamma till mitt barn! Tänk om jag inte hade behövt vara hens kurator, psykolog, lärare, assistent, kompis, försvarsadvokat, advokat m m
Tänk om jag hade fått lägga all den tid och den energin på mitt barn i stället!
Alltför mycket tid och energi har gått till att kämpa för att få den hjälp vi haft rätt till. Så borde det inte få vara…

Kommentera

